دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن در توسعه روابط‌ عمومی در هفتمین کنفرانس روابط‌ عمومی و صعنت

مقاله «دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن در توسعه روابط‌عمومی» توسط شایان عرفانیان و بهزاد حسین عباسی در هفتمین کنفرانس روابط‌عمومی و صعنت بررسی می‌شود.

در بخشی از چکیده این مقاله آمده؛

شاید امروز خیلی از ما به این اصل معتقد باشیم که ابزارهای دیجیتالی به یکی از بسترهای ایده‌آل در جهت توسعه ارتباطات و روابط‌عمومی مبدل گشته‌اند. تا جایی که قدرت رسانه‌های اجتماعی در مبحث شبکه‌سازی روابط با سرعتی به مراتب بالاتر از رسانه‌های دیگر عمل کرده است و امروز شاهد این مهم هستیم که در کنار روابط‌عمومی سنتی بحث داغی تحت عنوان روابط‌عمومی دیجیتال این روزها پا گرفته است.

بطور کلی و از نظر لغوی روابط‌عمومی دیجیتال به کلیه روش‌های اطلاع‌رسانی، تبلیغات و ارتباط با مشتریان از طریق سیستم‌ها و رسانه‌های دیجیتالی گفته می‌شود.
اما از نظر بازاریابی و صنعت تبلیغات اینترنتی روابط‌عمومی دیجیتال همان رپورتاژ آگهی است که بصورت اخبار تبلیغاتی در خبرگزاری‌های معتبر منتشر می‌شود.
روابط‌عمومی دیجیتال با روابط‌عمومی سنتی چه تفاوت‌هایی دارد؟
نمی‌شود گفت که روابط‌عمومی سنتی به‌طور کلی بی‌استفاده شده است، اما بازخورد و تاثیرگذاری روابط‌عمومی دیجیتال با سنتی قابل مقایسه نیست. درواقع بازاریابی و روابط‌عمومی سنتی به طور فزآینده‌ای در حال تبدیل شدن به بازاریابی آنلاین و روابط‌عمومی دیجیتال است.

برخی از مهمترین تفاوت‌ها:

تفاوت چشمگیر در مدت ماندگاری تبلیغات منتشر شده که در سیستم سنتی ماندگاری بسیار کمی داشت درصورتی که در حالت دیجیتال بدلیل انتشار در خبرگزاری‌های آنلاین بسیار ماندگار است و تا مدت‌ها از طریق جستجوی گوگل در دسترس است.

امکان گسترش تبلیغات از طرق سنتی قابل مقایسه با امکانات اشتراک‌گذاری، پخش آنلاین و بازنشر آن در رسانه‌های دیجیتالی نیست.
یکی از مهمترین تفاوت‌ها در امکان بررسی و تحلیل بازخورد تبلیغات و ارتباط با مشتری است.
در زمانی که تبلیغات بصورت سنتی و از طریق روزنامه‌ها منتشر می‌شد، ما امکانات بسیار کمی برای رصد و تحلیل میزان بازدید و بازخورد تبلیغات داشتیم، در حالی که در روابط‌عمومی دیجیتال ابزارهای بسیار مدرنی برای بررسی تاثیرگذاری تبلیغات وجود دارد و ما به‌راحتی از تعداد بازدید، میزان تاثیرگذاری و اشتراک‌گذاری آن با خبر می‌شویم.

نویسنده : شایان عرفانیان منبع انتشار: پایگاه اطلاع رسانی کنفرانس روابط عمومی

ائتلاف اساتید دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی ایران
حتما بخوانید