مصاحبه دیجیاتو با عرفانیان در رابطه با طرح شامد

تحلیل و بررسی طرح شامد مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد و تاثیر آن در تولید محتوا یکی از بخش های دیجیتال مارکتینگ

به نقل از دیجیاتو مدتی است که وزارت ارشاد به منظور ایجاد فضای مجازی سالم و تولید محتوای فاخر، فعالان زمینه‌های مختلف تولید محتوا (اعم از سایت، اپ، کانال‌های تلگرام و…) را ملزم به اخذ کد «شامد» جهت قانونی کردن فعالیت آنها می‌کند. در این راستا رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال که چندی پیش آماری کلی در زمینه فعالیت‌ سایت‌ها و درگاه‌های مختلف به مخاطبان ارائه کرده بود، از فعالیت ۷۵۰۰ کانال تلگرامی خبر داد که ۴۰ درصد آنها، یعنی ۳۰۰۰ کانال، شناسنامه الکترونیکی محتوای دیجیتال «شامد» دریافت کرده‌اند.

«سیدمرتضی موسویان» در این‌باره گفت:

«با راه‌اندازی سامانه «شامد» برای احراز هویت کانال‌های با بیش از پنج هزار کاربر، دولت و حاکمیت به‌دنبال بستن شبکه‌های اجتماعی خارجی نیست، بلکه حاکمیت با راه‌اندازی این سامانه به‌دنبال استفاده مفید از شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی و ممانعت از کلاه‌برداری و اشاعه ناهنجاری‌های اجتماعی است.»

تحلیل و بررسی طرح شامد از نظر شایان عرفانیان

تحلیل و بررسی طرح شامد از نظر شایان عرفانیان

ایرانیان آیتم‌های خصوصی را به آیتم‌های دولتی یا شبه دولتی ترجیح می‌دهند

اما کارشناسان این بخش نظری کاملا متفاوت با تفکر مسئولین دارند. «شایان عرفانیان»، مدرس دانشگاه و کارشناس دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، با روند اجرایی شامد مخالف است. وی در این باره به دیجیاتو می‌گوید:

«این طرح در‌واقع طرحی شبه دولتی به حساب می‌آید و با اینکه اهداف خوبی را دنبال می‌کند نمی‌تواند مخاطبان را جذب کند، چراکه ایرانیان کلا آیتم‌های خصوصی را به آیتم‌های دولتی یا شبه دولتی ترجیح می‌دهند. همچنین فهرستی برای اعلام سایت‌ها و کانال‌های دارای کد شامد موجود نیست که مخاطب بتواند موضوعات مورد نظر خود را در آن پیدا کند.»

او باور دارد که بسیاری از برنامه‌های دولتی یا شبه دولتی مطرح شده با این اینکه اهداف خوبی هم دارند در نظر مردم جلوه نظارتی پیدا کرده و آنها تصور می‌کنند که این تمهیدات چشم‌انداز کنترلی خواهند داشت که این تصور درستی نیست.

عرفانیان مشاور دیجیتال مارکتینگ، لزوم فرهنگ سازی مناسب و ایجاد جذابیت برای کاربر در این زمینه را الزامی می‌داند. به گفته وی، از آنجاییکه کاربران از کمپین‌های غیر دولتی حمایت بیشتری می‌کنند، دولت خواهد توانست یا ایجاد کمپینی که اسم «شامد» در خود نداشته باشد، به فرهنگ سازی مصرفی کانال‌ها و سایت‌های تایید شده با تولید محتوای فاخر بپردازد. این مهم می‌تواند فعالیت مردم در کنار مسئولین در جهت اهداف این طرح را نتیجه دهد.

رعایت چهارچوب کد شامد می‌تواند در بحث کپی رایتینگ مفید باشد

این مدرس دانشگاه معتقد است که در صورت فرهنگ سازی مناسب و ایجاد جذابیت برای کاربران طرح مذکور می‌تواند اثراتی مفید داشته باشد که اصلی‌ترین آن «حفظ قانون کپی رایت» در حوزه تولید محتوای فارسی است:

«رعایت چهارچوب اخذ این کد می‌تواند در بحث مهم کپی رایتینگ مفید باشد. کپی رایت قانونی است که رعایت آن می تواند هم برای کاربر مفید باشد هم برای تولید کننده چراکه تولید کننده از رونوشت نشدن مطالب و محتوای خود اطمینان حاصل کرده و می‌تواند در تهیه محتوای خود خلاقیت بیشتری بکار برد و کیفیت را بهبود بخشد. از سوی دیگر کاربر که به محتوای بهتری دسترسی پیدا کرده، دیگر سراغ شایعات و گفتمان‌های زرد و پوچ و بیهوده نرفته و به دنبال محتوای مشابه مطلوب می‌رود و آنها را پیدا خواهد کرد. این روند دوسویه تماماً تولید محتوای فارسی فاخرتری را نتیجه ‌خواهد داد.»

شاید مسئولین بتوانند با تغییر راهکار هایی در زمینه شرایط اخذ کد شامد و نحوه معرفی سایت‌های تایید شده، جذابیت بیشتری برای کاربران ایجاد کنند تا کانال‌ها و سایت‌ها سطح محتوای فارسی تولید شده را ارتقا داده و درنتیجه سطح اطلاعات ایرانیان را بهبود بخشند.

منبع: دیجیاتو

سمینار تخصصی دیجیتال مارکتینگ روزنامه دنیای اقتصاد برگزار شد
حتما بخوانید